לתת כבוד למייקל ג'ורדן

בימים האחרונים שהיתי בביהכנ"ס הידוע "גרינהאוס"אשר על גדות אחת מתעלות קהילת הקודש אמסטרדם, טיול שאחריו שקעתי בכתבה ארוכה למוסף סוף השבוע הקרוב של סידור הכופרים "הארץ". הכתבה עוסקת בעיקר בעובדה שכל הקיץ הגדול של השחקנים החופשיים היה ידוע מראש כבר מ-2006.

אבל השעות הרבות שקראתי על הנושא, השיחות עם עיתונאים אמריקאיים, וקטורת השחלת, הנטף והחלבונה והסופר סקאנק ההידרואי שמחלקים ב"גרינהאוס", גרמו לי דווקא להעריך את הדור הנוכחי של שחקני האנ.בי.איי. אני יודע שזה נשמע מוזר אחרי קיץ שכלל את מופע האימים של להברון, את העובדה שג'ו ג'ונסון קיבל את החוזה הגבוה ביותר מבין השחקנים החופשיים, ואת הפיאסקו של הניקס (שבעצם ביקשו מהאוהדים שלהם לחכות עוד שנתיים), אבל קיץ 2010 הראה ששחקני האנ.בי.איי לא זקוקים למחוות תיאטרליות–"אני לא הולך ללבוש יותר את גופיה מספר 23"–כדי לכבד את השחקן הגדול בהיסטוריה.

אין שום דרך אחרת להבין את הסירוב של השחקנים החופשיים להגיע לשיקגו. זוהי עיר שחולה על ספורט, שוק טלוויזיה ופרסום עצום, יש בה יותר כשרון מכל קבוצה שהצמידה את תקרת השכר שלה לרצפה, ומי לא רוצה לשחק עם רכז עצום שחושב קודם כל על מסירה וגבוה מוכשר שלא אכפת לו מנקודות? הסיבה היחידה לאמירת הלא הנוקבת כלפי הבולס היא ההיסטוריה הקרובה ואיך שהקבוצה הזו סילקה את מייקל ג'ורדן מהמגרשים.

זה ששיקגו הצליחה להביא את קרלוס בוזר, אומר הרבה על האופי של בוזר. מעניין הרבה יותר יהיה לראות איך שיקגו תשמור על דרק רוז. כבר יותר מעשור ששיקגו משלמת על האמירה שלה לפיה הנהלות מנצחות אליפויות. שחקנים כמו דוויין וייד לא שוכחים אמירות כאלו. ווייד ויתר על חוזה בעיר הולדתו והעיר שבו גרים ילדיו. במגרשי המשחקים שבהם גדל ווייד יש חוק אחד ברור: הקבוצה המנצחת לא יורדת מהמגרש עד שהקבוצה האחרת מנצחת אותה.

31 תגובות

מתויק תחת אנ.בי.איי

31 תגובות ל-“לתת כבוד למייקל ג'ורדן

  1. אני חושב שזו אמירה בעיקר נגד הנהלת הבולס ופחות כנגד המורשת או הפחד מג'ורדן. יותר מאי פעם בעבר, השחקנים מעבירים ביניהם מידע פנימי על הקבוצות ופשוט אין להם שום חשק לשחק בשביל הנהלות אטומות (זו גם הסיבה בסופו של דבר שלברון עזב). לשחקנים בנבא היום יש כוח עצום ביחס לכל ספורט אחר בארה"ב 0המשכורות המגוכחות כשהבעלים מפסידים זה פנים אחרות לזה). זה רע מאוד, כי השנה ההסכם איתם מסתיים והבעלים ירצו לשבור את השחקנים מה שיכול להוביל לשביתה ארוכה. בNFL המצב דווקא הפוך אבל גם שם כנראה ילכו לשביתה. יכול להיות שהספורט המקצועני בארה"ב נמצא בפני שוקת שבורה ולא נראה שלאנשים איכפת יותר מדי?

    • zeevny

      גיל אני מסכים עם החלק השני. לאף אחד זה לא אכפת כי זה נהיה קרקס, וקרקס הוא שעשוע, הוא לא מעורר רגש. ואם שחקן אקס הוא יום אחד פה, ויום אחר אצל היריב אז למה שלאוהד ג'ו יהיה אכפת. יש גם קרקסים אחרים. לגבי החלק הראשון, אני לא כל כך בטוח. זו עובדה ששיקגו לא מצליחה להביא אליה שחקנים משמעותיים מאז פרשת קראוס-ג'ורדן. אני חושב שלשחקנים המודרניים יש הרבה כבוד לג'ורדן, ומפה גם נובעת הסלידה שלהם מהמלך של להברון.

  2. * רגע רגע…אבל אם מיאמי תעמוד על הפודיום בסוף השנה, יש יותר "אליפות של ההנהלה" מזה?

    * וייד בשיקגו לדעתי היה רעיון רע מאד כי היה יכול להאט או לעצור את ההתפחות של התכשיט האמיתי. אני באמת לא יודע מה הסיבה שוייד ולברון סרבו לשיקגו. אולי זה בגלל שלא נמצאה עסקת סיין אנ' טרייד מתאימה שתביא את בוש איתם. אולי שיקגו סרבו לוותר על רוז או נואה בשביל להביא את האמיגוס. אולי פלורידה פשוט קסמה לכולם הרבה יותר. בכל מקרה אני לא בטוח שאני מסכים עם הקביעה ששחקנים לא מגיעים לשם בגלל הסיפור של ג'ורדן. אני גם לא בטוח שלברון מכיר את הסיפור ההוא. מה שכן בסיפור עם דל נגרו הבולס התנהגו מלוכלך.

    * אני לא חושב שבוזר הוא אדם רע כל כך כמו שהתקשורת מציירת אותו. הלכתי לויקיפדיה לרענן את זכרוני ולא מצאתי משהו מיוחד. אז כן, הוא הבטיח לחתום בקליבלנד אבל אז קיבל הצעה כפולה מיוטה (שהאמת היתה יותר ראויה ממה שהציעו לו בקאבס) וקליבלנד החליטו לא להשוות אותה. אח"כ הבעלים של יוטה העביר עליו ביקורת שהוא מחלטר…רק שבוזר היה פצוע באותה תקופה. ברגע שבוזר על הפרקט הוא נותן 100% והייתי לוקח אותו לקבוצה שלי לפני כל שחקן אחר באותה עמדה. לכן אני גם לא חושב שההחתמה שלו בשיקגו אומרת משהו עליו מעבר לזה שהוא לא מחפש להיות כוכב אלא קבוצה טובה (למרות שהצהיר פעם שהוא מאמין שהוא יכול להיות השחקן הכי טוב שיצא מדיוק).

    ויאללה יאללה – שמענו על הסופר סקאנק שלך. אתה יודע מה עישנתי הקיץ בפורטלנד? SWEATY BETTY רפואי מקליפורניה

    הייתי מספר לך איך היה אבל אני לא זוכר כלום בגלל הפאדג' בראוניז הארורים שמחכים שעתיים בשביל לבעוט לך בראש. אבל כשהם בועטים…

    • zeevny

      מרקפוצ'ינו, איזו הנהלה? שלושת השחקנים תפרו את המהלך הזה. הסיפור של אי הגעת שחקנים לשיקגו הוא הרבה יותר ארוך מהקיץ הזה. זו היתה החותמת, והם לא היו צריכים לתת כלום כדי להביא את אחד מהם. בוזר הוא נוכל–הוא הבטיח לקליבלנד שיחתום איתם והאם באמת היית מחתים אותו לפני פאו גאסול? טים דאנקן? דירק נוביצקי? וזה רק שלושה.

      • אם שלושתם היו נעולים על לשחק ביחד אז שיקגו בהחלט הייתה צריכה לתת משהו. לא היה להם מקום ליותר משניים.

        פט ריילי מקבל לא מעט קרדיט על המהלך של שלושתם במיאמי. האמת כל הסיפור הזה נהיה מבלבל מידי בשבילי.

        דאנקן בן 34 ובקושי סוחב (וזה גם אתה אמרת באביב) אז כן, הייתי מעדיף את בוזר עליו. נוביצקי בן 32 עם מיילג' לא קצר בליגה ואני מניח שגם הוא יתחיל לרדת ברמה השנה או מקסימום בהבאה. לגבי פאו גאסול, זאת באמת החלטה קשה אבל נראה לי שהייתי נוטה לקחת את זה ששיחק כדורסל בחוץ בחורף של אלסקה מאשר זה שמבקש מהמאמן סייסטה. הקבלות של בוזר? 6 פעמים בעשר עונות בטופ 10 של אחוזים מהשדה, פעמיים בין 10 הריבאונדים הטובים בליגה. אני לא בטוח שיש הרבה דברים שגאסול עושה שבוזר לא יכול והאחרון אתלטי מבין השניים. מה שכן, גאסול מוסר בחסד עליון.

        מי עוד היית לוקח לפני בוזר? בוש? סטודמאייר? אל ג'פרסון? גארנט (טוב, אותו אני יודע שהיית לוקח גם לפני גאסול ונוביצקי)?

        בוזר נוכל? יכול להיות. אבל הוא דווקא טוען שהוא לא התחייב לקליבלנד למרות שאני מבין שהם כן עשו לו טובה שנתנו לו להשחרר מהחוזה בשביל שיחתום איתם על חוזה חדש. הקאבס הציעו לו 39 מליון ויוטה 70. זה הבדל משמעותי והקאבס החליטו לא להשוות.

      • zeevny

        אני אתחיל מהסוף–הוא נוכל. הוא יכל לצאת החופשי ולהגיד שהוא רוצה לטעום ממנו. המספרים של בוזר לא אומרים לי מאומה, השאלה היא כמה סדרות פלייאוף הוא ניצח עבור יוטה (עם אחד מרכזי העל של הליגה)? תתנצל על ההשוואה לגאסול, זה לא כוחות.

      • אלון

        בוזר ניצח בשש שנים יותר סדרות ממה שניצחו גארנט, גאסול ובוש ביחד עד הטריידים שלהם.

      • דווקא הוא ניצח לא מעט סדרות עם יוטה רק שתמיד נעצר אצל הלייקרס או הספרס. לא הייתי אומר שזה משהו להתבייש בו. גם קארל מלון שיחק עם הרכז הכי טוב בליגה ולא הצליח לעבור את ג'ורדן אז מי זה בוזר לעומתו.

        בכל זאת, בוא ניתן לו את השנה הזאת בשיקגו ונראה מה הוא ישיג בקבוצה שיש בה קצת יותר מרכז נהדר. אם הלייקרס יקחו אליפות שלישית אני אהיה יותר משמח להתנצל על ההשוואה לגאסול (ד"א עוד לא שמעתי ממך התנצלות על הזלזול בסלטיקס כשאתה נתת להם 7 משחקים מול מיאמי).

      • zeevny

        מרקפוצ'ינו, קרל מאלון לא הצליח לעבור את ג'ורדן, בוזר לא ברמה הזו. הוא לא אחד שיקח קבוצה לגמר, אלא אם כן הוא כנר שלישי. הוא לא שווה את הכסף שלו, והקבוצה שהיתה לו ביוטה הכי הרבה יותר מוכשרת מהקבוצה שתהיה לו בשיקגו
        ונראה לי שאתה מגזים עם גאסול–שלוש הופעות בגמר ושתי אליפויות. ואני חושב שהתנצלתח לאורך כל הפלייאוף על הזלזול שלי בבוסטון.

  3. אלון

    וויד לברון ובוש רצו לשחק ביחד ומיאמי היתה האופציה היחידה.
    אם וויד היה חובר ללברון בשיקאגו אז כולם היו אומרים שזאת הקבוצה של לברון. לוויד היה אינטרס שהחיבור יקרה במיאמי.
    לאף אחד מהשחקנים האלה לא איכפת מה הנהלת שיקאגו עשתה לג'ורדן, איכפת להם רק מעצמם.
    חוץ מוויד ולברון שיקאגו קיבלה את השחקן שהכי מתאים לה. למרות האופי הבעייתי של בוזר עדיין מדובר בשחקן של 20 נקודות ו 10 ריבאונדים .אם רוז ימשיך להשתפר והחיבור שלו עם בוזר יעבוד אז מדובר בקבוצה השנייה הכי טובה במזרח שבנוסף שידרגה מאד את עמדת המאמן.
    רוז הוא יליד העיר ואין מצב שהוא עוזב בקרוב. תוך פחות משנה הוא חותם על הארכה והוא סגור עד הקיץ של 2016 שאחריו הוא יהיה מועמד לחתום בניקס.

  4. אורי

    זאב
    לטובת כאלו שהיו ילדים ב98 (כמוני) אשמח אם תרחיב טיפה על הסיפור בין הנהלת שיקגו לג'ורדן.

    • דידי

      אני קצת הכרתי את הסיפור, אבל בכל זאת לא הבנתי האם זה עניין של יד קמוצה, או של פרנציפ של בעלים.
      גם אני אשמח להסבר קצרצר.

    • zeevny

      דידי, אורי והינוקות: אחרי האליפות השישית של שיקגו, ההנהלה והבעלים הכריזו, עוד על המגרש ביוטה, אחרי סל נצחון הירואי של השחקן הטוב בעולם אי פעם, שהנהלות לוקחות אליפויות ולא שחקנים. לאחר מכן הם פעלו בהתאם, לא הסכימו לשללם לג'קסון ופיפן והכריחו את ג'ורדן לפרוש מהמשחק. האגו של הבעלים וההנהלות עדיין מנסים להוכיח שהם צדקו.

      • דידי

        וחוץ מהרתיעה של השחקנים כמובן, לשחק תחתם. האם לדעתך יש משהו מוצדק בדבריהם? האם להנהלות בnba יש באמת יכולת לקבוע,חוץ ממקרה מקהייל הגאון..(או שמא הוא לא הנהלה)?
        כי ברמת הספורט בארץ התפיסה היא שמעשי הבעלים של חיפה והפועל ת"א מרימים את קבוצתם מעל השאר. ובדרך כלל הם מקבלים קרדיט מעט מופרך. לדעתי חוץ מרמת הבטחון והשקט מעל המאמן, ולהוציא הברקות רגעיות שלהם, אין להם אליפויות תחת שמם.
        אגב זה מעניין, שבNBA הרי בדרך כלל הGM נוטלים החלטות. או שגם הם נקראים הנהלה..

      • zeevny

        דידי, הם ההנהלה. י שלהם יכולות לקבוע עד רמה מסויימת. שחקנים לוקחים אליפויות. וגם מאמנים.

      • כמו שכתבתי קודם, האגו של הבעלים רק ממשיך להיות פגוע והעסקה האחרונה היא סדין אדום מבחינתם. יש להם עוד שנה הזדמנות מצוינת להכנס בשחקנים וזה מצב לא טוב (למרות שאני חושב שיש חוסר איזון לטובת השחקנים כרגע בהסכמים).

  5. שטרן אמר שבעלי הקבוצות הפסידו 390 מליון העונה. העו"ד שמייצג את השחקנים טוען ששטרן טועה בערך ב390 מליון ושמכירת הכרטיסים השנה היא השניה בהיסטוריה.

    אני יודע רק מה שאני ראיתי:
    המשחק היחידי של הניקס שהיה איכשהו מלא היה בקריסמס דיי מול מיאמי. במשחק של סקרמנטו, אם לא כספי, היו מגיעים בין 3000 ל 5000 צופים ואם גלינרי לא היה משחק בניקס תורידו גם את זה בחצי. משחקים של הנטס נמכרו במחירים חד ספרתיים מאד. ממה שראיתי בטלוויזיה העונה במיאמי בכלל לא ידעו שיש להם קבוצת כדורסל עד שלברון הגיע לשם ולפי מה שאלון סיפר לנו גם בשארלוט לאף אחד לא אכפת מנבא. אנ מניח שהמצב במינסוטה, ניו אורלינס וממפיס גם לא משהו אז אני נוטה להאמין לשטרן שבטח גם הוא מגזים.

    זה לא רק עניין מכירת הכרטיסים שהמחירים שלהם יחסית לפוטבול ובייסבול (שלא לדבר על משחקי מכללות) ברצפה. אם אין קהל אין מכירת אוכל, שתייה ומרצ'נדייס וכמו שסיפר לנו הגאון מל ברוקס שם נמצא הכסף.

    אני מת לראות איך מגשרים את הפער הזה של 390 מליון כשדולן משלם 80 מליון לסטודמאייר ואטלנטה 120 מליון לשחקן שהקהל אוהב לשנוא שלא לדבר על מיליצ'יץ', אאוטלו, מתיוס ואמיר ג'ונסון.

    • זה לא בהכרח סותר. הם יכולים למכור הרבה כרטיסים אבל אם הרייטינג בעונה הרגילה בזבל ובצדק ולא מוכרים מספיק מרצ'נדייז אז הם מפסידים.

      • zeevny

        גיל, המחירים מגוחכים. מחלקות שיווק נמצאות שלב אחד לפני לשלם לאנשים כדי שיבואו. קרחות ביציעים זה הדבר הכי גורע לליגה.

    • אלון

      אני לא מבין איך הם סופרים מכירת כרטיסים. אתה מגיע למגרש שיש בו מקום ל 20 אלף צופים. המגרש חצי ריק ויום אחרי זה אתה קורא שנכחו במשחק 17,000 צופים.
      חוץ מהלייקרס, פיניקס, דאלס וקליבלנד בטלויזיה זה נראה שהמגרשים חצי ריקים.
      זה מזכיר לי את הטענה של הבעלים של סיאטל שאמר שהם עוברים לאוקלוהומה כי העיר לא בונה להם איצטדיון חדש. יש לי חברים שגרו שם 5 שנים ואמרו שהמגרש היה חצי ריק בכל משחק וכרטיסים עלו גרושים. הם לא הבינו למה צריך אצטדיון חדש.

    • zeevny

      מרקפוצ'ינו. זה היה טירוף המערכות האחרון. הקיץ הזה הליגה הולכת לשביתה, ואני מאמין ששטרן יעזוב את התפקיד.

  6. אלעד

    צצה בי מחשבה לגבי כל הפיאסקו עם לברון. למה אף אחד לא עושה מזה עניין כשדברים כאלו קורים כל הזמן במקבילה האירופאית ל-NBA – הצ'מפיונס ליג. ריאל מצרפת את רונאלדו וקאקה לסגל שגם ככה עמוס, ברצלונה כל הזמן מתחזקת עוד ועוד. ברור שאין מה להשוות, וב-NBA מנסים כל הזמן ליצור שוויוניות מדומה, אבל באירופה ממזמן אין תחרותיות בכדורגל

    • יש כמה הבדלים בולטים: בכדורגל אין תקרת שכר ולכן יש בבירור היררכייה בין הקבוצות השונות. מעבר לזה, הגלקטיקוס בריאל ממש לא הוכיחו עצמם ובכדורגל לשחקן בודד יש השפעה קטנה יחסית על המשחק. בנבא, שני שחקני על ויש לך קבוצה שמועמדת לאליפות.

      • אלעד

        כן, אבל ברמה העקרונית, כשמתעלמים מחוקי תקרות שכר וכאלו, מה ההבדל בין תיירי הנרי שמחליט להצטרף לברצלונה, או מיכאל באלאק שמצטרף לצ'לסי (שניהם היו פחות או יותר בשיאם בזמן ההצטרפות) לבין לברון? גם לא אהבתי את ההשוואות שעשו ג'ורדן ומג'יק. ה-נבא בזמנם היה שונה. חוץ מזה שהלייקרס והסלטיקס של שנות השמונים היו עמוסות כוכבים מלכתחילה

    • zeevny

      אלעד, ראשית אתה צריך להסביר את ההקבלה שערכת בין האנ.בי.איי לצ'מפיונס ליג.

      • אלעד

        אני יודע זה גובל בכפירה…
        אבל מה דעתך על זה – הסלטיקס שניצחו 11 אליפויות ב-13 שנים כללו משהו כמו 8 הול אוף פיימרס, וזה לא מפריע לאף אחד לדבר על ביל ראסל כאחד מגדולי הווינרים בכל הזמנים.
        אני לא מנסה לסנגר על לברון, אבל בכל זאת… מנסה קצת לראות דברים בפרספקטיבה אחרת

      • zeevny

        אלעד, זה היה מבנה הליגה אז, הרבה יותר כשרון בפחות קבוצות וגם הנהלה מצויינת של בוסטון. זה לא שלהברון נלחם נגד קבוצות שמלאות בהול אוף פיימרים. וזה לגמרי גובל בכפירה.

      • אלעד

        הליגה בטובה בעולם בכדורסל מול הליגה הטובה בעולם בכדורגל

כתיבת תגובה